Hoe kiest u de ideale e-bike?


U merkt in ons aanbod dat een aantal parameters voor alle fietsen identiek zijn, terwijl er andere variëren in functie van de modellen.

Middenmotor en centrale batterij, essentieel voor optimale prestaties.

De middenmotor die u op al onze fietsen terugvindt is volgens ons op verschillende niveau's de meest optimale oplossing:

  • De motor heeft een relatief hoog gewicht, het is dus van belang dat deze zo centraal mogelijk geplaatst wordt. Zo wordt de gewichtsverdeling het minst beïnvloed en blijft het rijgedrag van de fiets evenwichtig en voorspelbaar. Met een motor ter hoogte van de trapas bevindt dit gewicht zich ook op de laagst mogelijke plaats en blijft de fiets zowel aan lage als aan hoge snelheid stabiel. Dit in tegenstelling tot een motor in het voor- of achterwiel, waarbij deze parameter op negatieve manier wordt beïnvloed.
  • Een ander cruciaal element bij een middenmotor is de informatie die de boordcomputer enkel via de trapas kan verkrijgen. Dankzij de sensoren voor vermogen en trapfrequentie die in de motor zijn geïntegreerd kan het systeem precies bepalen hoeveel trapondersteuning op een gegeven moment moet geleverd worden. Onafhankelijk van het gekozen ondersteuningsniveau zal de boordcomputer namelijk ook steeds de ondersteuning afstemmen op de kracht die u zelf op de pedalen zet. Het is bijvoorbeeld van belang dat de motor onmiddellijk de ondersteuning onderbreekt wanneer u ophoudt met trappen. Anderzijds moet de motor voor optimaal comfort ook maximaal koppel en acceleratievermogen leveren wanneer u vanuit stilstand vertrekt. Motoren in het voor- of achterwiel kunnen deze informatie niet zo efficiënt leveren en kunnen dus nooit een even soepele, veilige en intuïtieve ondersteuning bieden als een middenmotor.

Inzake onderhoud en herstellingen hebben fietsen met een middenmotor verder ook het voordeel dat ze een standaard voor- en achterwiel hebben, met een traditionele aandrijving, wat demontage en nazicht vergemakkelijkt. Het wisselen van een binnenband, bijvoorbeeld, zal veel vlotter kunnen verlopen.

Voor een centraal gemonteerde batterij geldt, net als voor de motor, dat ze geen negatieve invloed heeft op het evenwicht van de fiets. Batterijen die daarentegen op de bagagedrager zijn gemonteerd, zorgen voor veel extra gewicht hoog achteraan de fiets en verhogen de bagage zelf. Een kinderzitje zal bijvoorbeeld snel 10 cm hoger uitkomen op een bagagedrager met batterij…

Duitse kwaliteit van Bosch.

Voor de motoren van onze fietsen hebben we exclusief voor Bosch gekozen. De Duitse fabrikant is op de e-bike markt de absolute leader inzake prestatie, betrouwbaarheid, ergonomie en technologie. Met een breed gamma motoren voor alle budgetten en alle disciplines heeft Bosch voor elke fietser een aangepaste motor. 

Dankzij de efficiënte Bosch diagnosetool kunnen we in ons eigen atelier steeds de laatste software updates op uw e-bike installeren of eventuele problemen met de aandrijving of de batterij opsporen. In geval van andere problemen staat een snelle en klantgerichte dienst naverkoop bij Bosch zelf ter beschikking en blijven ook op langere termijn wisselstukken beschikbaar. Dit is met minder bekende merken zeker niet altijd het geval.

Neem een kijkje op https://www.bosch-ebike.com/be/producten/systeemoverzicht/ voor meer gedetailleerde informatie over het Bosch e-bike systeem. 

Frametypes

U vindt in ons gamma 3 verschillende frametypes: het klassieke  herenframe ("diamant"), het trapezium (dames)frame en het monotube ("easy entry") frame dat over het algemeen als unisex wordt beschouwd.


Alle frames worden in aluminium vervaardigd voor een optimale verhouding tussen gewicht en stevigheid.

  • Vanuit mechanisch oogpunt biedt het klassieke herenframe nog steeds de beste prestaties. Dit type constructie geeft maximale stijfheid en stevigheid aan de fiets voor optimale stabiliteit en een nauwkeurig stuurgedrag. Vanuit designstandpunt is dit ook de meest klassieke look voor een herenframe. De bovenbuis van het frame is weliswaar meestal licht aflopend, maar blijft uiteraard relatief hoog, wat voor sommige mensen belemmerend kan zijn.

  • Trapezium frames zijn gebaseerd op het traditionele herenframe maar hebben veel sterker aflopende bovenbuis. Dit combineert het mechanische voordeel van de traditionele constructie met het gebruiksgemak van een lagere instap. Vaak is dit de voorkeur van dames die een iets sportievere e-bike zoeken.

  • Monotube frames hebben de laagste instap dankzij hun maximale opening ter hoogte van de trapas en zijn op die manier uiterst ergonomisch. De batterij wordt op deze fietsen verticaal op de zadelbuis gemonteerd (voor- of achteraan naargelang de modellen) om het opstappen te vergemakkelijken.

Uitrustingsniveau

Inzake accessoires zijn al onze fietsen standaard uitgerust met een krachtige geïntegreerde verlichting, een stevige bagagedrager, spatborden en een standaard. Ze kunnen dus perfect het hele jaar door en in alle comfort ingezet worden. De meeste modellen zijn uitgerust met traditionele aandrijving met een derailleur (7 tot 10 versnellingen) die voordelig, betrouwbaar en makkelijk af te stellen is. Sommige fietsen bezitten dan weer een versnellingsnaaf (Shimano Nexus) waarbij het versnellingsapparaat in het achterwiel is geïntegreerd. Dit type aandrijving is volledig afgeschermd van de elementen, makkelijk qua onderhoud en geeft u de mogelijkheid om te schakelen wanneer de fiets stilstaat (aan een rood licht, bijvoorbeeld).

Krachtige hydraulische schijfremmen zorgen voor optimale remkracht en doseerbaarheid in alle weersomstandigheden, regelbare stuurpennen, ergonomische zadels en handvaten zorgen op hun beurt voor comfort en een optimale rijhouding op de fiets.

In functie van uw budget kunt u verder kiezen voor een fiets die uitgerust is met een geveerde zadelpen voor extra comfort, een meer geavanceerde aandrijving (tot 10 versnellingen met een breder bereik om in alle terreinen comfortabel te kunnen trappen) en componenten en accessoires die beter afgewerkt zijn en meer comfort en betere prestaties leveren.